December 25, 2010

Selamat Ulangtahun Ayah ke 59.!

Assalamualaikum. Entri kali ini berkisahkan tentang seorang insan yang telah banyak mempengaruhi hidup gua. Beliau adalah Ayah gua yang memang bak kata orang ramai "you are the best dad in the world" la kan. Jadi dalam entri kali ni aku nk cerita sedikit sebanyak antara apa yang aku kenal tentang beliau. 

Pada 26.12.1951, Zainul Abidin b. Soot telah dilahirkan kedunia. Beliau merupakan anak kelahiran Rembau yang mempunyai rupa paras yang tampan seperti gua. Pernah gak aku berbual one by one dengan dia so ada la sedikit aku tau tentang latar belakang beliau. Lepas tamat sekolah beliau telah mencari kerja di Kuala Lumpur dan bekerja sebagai kerani.


Lama-lama jadi kerani pun tak boleh gak kan, so beliau cari la kerja lain. Dan alhamdulillah rezeki beliau, dapat la masuk tentera laut. Dah la tampan masuk NAVY pulak, mana tak dapat awek keliling pinggang kan(aku tak bergurau part ni).Jadi aku ringkaskan cerita, dia pun telah berkhawin dengan mak gua yang juga time tu menjadi pujaan lelaki. Tapi kata orang kalau dah hero macam bapak gua mesti dapat punya.(happy anniversary yang 32!!).

Kan gua dh cakap tampan. Iras-iras brader belakang tu.

Time aku kecik bapak aku memang garang. Darah tentera memang lain macam sikit. So sebagai anak kena la berdisiplin bila nak buat apa-apa pun. Aku ingat lagi abang long aku buat hal, tak banyak cerita penampar sulung bapak gua hinggap kat muka dia. Tercabut jugak la gigi abang long aku. Aku jugak penah kena bedal-bedal dengan penyangkut baju tu. Kira perkara biasa la kan budak-budak nakal. 


Time di U.K dulu pun penah ada gak aku boleh kantoi tak pakai stokin nak pegi sekolah. Dia panggil gua dengan nada tentera sambil buat mata garang. Memang aku dah cuak tahap dewa dah time tu. Lepas dia sound je aku, terus-terus dia campak kertas yang dia pegang tu kat muka gua. Dengan tindakan refleks seperti Jackie Chan yang ada pada diri gua, gua pun elak la kan. Tapi malang dan padan muka bagi gua, benda yang dicampak tu terkena bahagian bucu dia tu, dah la tajam laju pulak dia baling. Memang dapat luka je la muka gua pagi-pagi pegi sekolah. Tapi walaubagaimanapun, aku tau itu semua nak bagi gua sedar kalau tak pakai stokin pakai kasut, boleh melecet kaki gua kan. 


So lepas kejadian tu memang gua tak pernah dah tak pakai stokin kalau ke sekolah. Kalau dah takde stokin sangat pun gua akan sarung jugak stokin mak gua ke sapa2 punya la, asalkan ada. 

Namun begitu, gua sangat respect sama beliau. Dengan hasil didikan beliau, alhamdulillah gua takde la sesat. Kalau nak buat jahat tu memang 5-6 kali gak fikir. Memang berkesan la teknik beliau mendidik anak-anak. Memang takde kata-kata la nak aku bagi untuk menghargai jasa beliau. Report card gua kat sekolah dulu teruk-teruk pun dia akan datang amik sebab mak gua tak suka kalau result merah-merah ni. So ayah gua jugak la datang bagi semangat. Kalau ada barang aku mintak tak dapat tu kadang-kadang diam-diam je dia akan bagi. Itu la antara sikap dia ni. Nampak je garang tapi sebenarnya hati lembut.


Dan sekarang beliau pun dah tak garang seperti zaman-zaman beliau jadi tentera dulu. Dah mula cool dah macam gua. Jadi hari ini 26.12.2010 genap lah umur beliau 59 tahun. HAPPY BIRTHDAY DAD! I am proud to be your son. Jadi gua doakan ayah semoga panjang umur dan murah rezeki. Insyaallah gua takkan nak menghampakan beliau dan membuat beliau bangga dapat anak yang macam gua ni kan. ;D

Akhir kata dari gua yang sedang mengantok,

Ya Allah, kasihilah bapaku seperti mana beliau mengasihiku sejak kecil. Permudahkanlah segala urusan beliau dan hindarkanlah dari segala kesulitan dan kepayahan di masa-masa akan datang. Dan ampunkanlah segala kesalahanya serta terimalah segala kebaikannya. Amin.! 


p/s : den takdo hadiah nak bagi, den harap penulisan blog ni dapat menjadi pengganti yo.! :)



5 comments:

  1. Salam,
    such a sweet n3 from a son to hid dad..

    ReplyDelete
  2. Salam Dedek,

    Tq for this dedication....love you all very2 much.
    Mothers/fathers always love their kids, even if they might have shown it poorly. That is my way...

    ReplyDelete
  3. happy belated ayah!!
    dedek entri ko mmg terbaik ark ark ark..

    ReplyDelete
  4. kak sally - thanks! :)

    encik zainul - true that! xoxo!

    pakmer - lama lagi update blog lu?! haha..

    ReplyDelete
  5. patut la stokin mama slalu hilang... kah kah kah !

    ReplyDelete