December 9, 2010

Abangku kawin lagi.

Ni la rupa brader gua yang nk kawin ni. Berbaju putih bertali leherkan merah.

Nak dijadikan cerita. Satu malam tu parents aku balik dari dinner. Macam biasa aku didepan laptop melayari facebook usha-usha page awek-awek bajet hot, sambil layan lagu-lagu terkini. Biasa la aku memang up to date punya orang. Layan lagu-lagu yg terkini je. Tanpa sebarang notis, tiba-tiba mak aku sound.... "selamat dh dek abang kau...." Aku dengan penuh tanda tanya di dada dan minda pun jawab lah blk... "apo yg selamatnya?!".... Lantas ayah aku plak mencelah... "selamat dh la abg kau tu.. lps ni tinggal kito berompek jo laa.."  Dengan kata-kata itu telah membuat aku lagi bingung, bak kata orang putih 'suspicious' la. Nak kata abang aku dah pegi, parents aku xde tunjuk wajah-wajah kesedihan pulak. Jadi aku sejurus berfikir secara kritis dan kreatif ala-ala KBKK jugak la. 

Then aku teringat brader aku ni tengah hangat bercinta. Mana taknya, siang malam bergayut je dengan handphone lama aku yg aku bagi tu. Ni mesti dia nak kawin ni kata hati kecil ku.. Lantas aku dengan nada yang tenang dan cool berkata.... "laaa abang memer nk kawin dah ye?!"..  Mak aku plak... "wah-wah, tau2 jo kau yo?!!". Lepas tu parents aku pun mula la cerita pasal dinner yang diorang pegi tu. Diorang dah bincang-bincang tahun dpn 2011 bulan Febuari tunang la abang aku yang 'sasa' dan tak berapa nak 'tampan' sangat tu. Tapi bukan ini yang aku nak tekan kan dalam entri kali ini. Macam biasa ni muqadimmah je baru..

Apa yang aku nak citer ni adalah majlis kawin tu nanti. Family aku ni dari mula kakak aku kawin kalau x hotel, mesti dekat tempat yang grand je. Dan macam biasa, tetamu-tetamu yang dijemput adalah terhad. Tak macam yang biasa orang jemput kat rumah tu yang pasang khemah tu yang nanti bila kereta nak lalu je dah tak boleh. Ramai orang boleh datang. Kalau orang luar yang lalu-lalang nampak ada kenduri kawin pun boleh singgah makan-makan. Bukannya tuan rumah tau pun tetamu dia sapa. Takde masa orang nak cek kau kawan sapa apa semua kan. Jadi berbalik pada situasi aku di depan laptop tadi. 

Selesai je parents aku bercerita pasal dinner mereka. Dengan nada yang slumber gua tanya daddy gua.. "yah, kali ni dedek nk bwk 20 org dtg bleh?.." Biasanya meja yang aku dapat untuk bawak member-member aku ni satu je cukup la 10 orang. Bapak aku dengar aku tanya dengan nada yang slamber, dia pun balas la blk dgn intonasi rileks dia... "eh, kau nk bwk 50 orang pun ayah x kisah. tapi kau lah bayar duit table tu.." perghh aku memang nak terpelanting dah dengar mula-mula. Tapi takpe aku kena stay kan watak slamber aku tadi tu.. "ooo yeke? abis kalau satu meja brapa ongkosnya?" aku bertanya.. lalu ayah gua jawab.. "rm500-rm600".. aku dah x dapat cover lagi, aku gelak besar je depan bapak aku. Mak oi mahalnya. Tujuan aku nak bawak 20 orang tu bukan apa, ye la kawan-kawan aku kalau ada 10 je aku x kisah. Ini kawan aku beratus-ratus, ramai plak tu yang aku rapat. Nanti bila ada yang tak dapat pegi bila tak dijemput mula la masing-masing tarik muka. Cakap aku ni berlagak dan sombong padahal aku ni bukan berlagak dan sombong punnn. Jadi tu yang aku beria-ria nak bawak ramai sikit tu. Macam mat salleh kata tu, 'the more the merrier' haaa. Lepas dapat tau harga tu aku pun senyum-senyum kambing kat ayah aku lalu berkata.. "insyaallah, kalau ada rezeki bleh la dpt 3 meja utk dedek eh?!" 

Errmmm abang aku  kawin pun tahun depan, lambat lagi. Jadi aku pun ada la masa skit nak simpan duit untuk dapat table lebih sikit. Xde la kawan-kawan KECIK HATI bila x dijemput nanti. Jadi kesimpulan cerita aku ni bukan nak cakap abang aku tu sasa dan kurang tampan, tapi nak mengingatkan diri aku ni yang suka berbelanja ikut suka hati tok wan je. Simpan-simpan la duit skit dek. Xde la kau membebankan parents kau tu. Jimat sikit duit parents aku kalau aku yang bayar kan table untuk berapa ramai yang aku nak jemput. Harap-harap dapat la aku simpan sikit. 


p/s: lepas ni gua dgn adik gua pastinya lebih mesra dan rapat. tinggal aku dgn dia je kat umah. memang aku jadi king la. adik aku tu jadi maid aku. :D  

6 comments:

  1. punye pjg ko cite,tp point die nak kasi simpan duit jer ker?hahahaha

    ReplyDelete
  2. hahah... itu point utama.. antara point-point penting yg lain dan tidak aku tekankan adalah :

    1) memer nak kawin..
    2) rumah semakin sunyi..
    3) serta aku ingin menjemput kawan ramai sedikit utk ke majlis kawin itu..

    sekian tqvm! ;D

    ReplyDelete
  3. wa ingat nak tolak meja gua kat lu...

    ada diskaun bro...

    mau kah?

    ReplyDelete
  4. dan2 jer ckp aku tak tampan kan? hahahaha..
    btw, TQ bro..

    ReplyDelete
  5. pak lan - haha. boleh! memudahkan kerja.. :D

    pak mer - lol! welcome dude.

    ReplyDelete
  6. pak lan : buat untung atas angin nampak,hahaha

    ReplyDelete